تجویز عینک در شیراز | چشم پزشکی دکتر قاسمی فر

تجویز عینک در شیراز

آنچه در این مقاله راجع به تجویز عینک در شیراز خواهیم خواند:

  • دلایل تجویز عینک از جانب چشم پزشک چیست؟
  • نحوه استفاده درست از عینک به چه صورت است؟
  • مدت زمان لازم برای استفاده از عینک چقدر است؟

تجویز عینک یکی از شیوه‌های درمان عیوب انکساری چشم است که از طرف چشم پزشک صورت می گیرد. البته منظور ما از درمان، به صورت قطعی نیست. بلکه استفاده از عینک به منزله کمک به دید بهتر و عادی با آن است. در این مقاله ما تصمیم داریم در رابطه با دلایل تجویز عینک به واسطه چشم پزشک ‌صحبت نمایم. از شما نیز خواهش میکنیم تا انتهای مطالب با ما همراه بمانید  تا در این رابطه  اطلاعات مفیدی به دست بیاورید.

تجویز عینک در شیرازدلایل تجویز عینک از جانب چشم پزشک چیست؟

تجویز عینک از جانب چشم پزشک معمولا به منظور اصلاح دید صورت می گیرد. به عبارت دیگر چشم پزشک برای آن دسته از افرادی که با مشکلات دید، نظیر عیوب انکساری و برخی بیمار های دیگر درگیر هستند استفاده از عینک را تجویز می کند.

بسیاری از افراد بر این تصور هستند که استفاده از عینک علاوه بر اصلاح دید جنبه پیشگیرانه نیز داشته و کسانی که به تجویز پزشک از عینک استفاده می کنند، در صورت بی توجهی به استفاده مداوم آن، در طول زمان مشکل آن ها حادتر شده و شماره عینک افزایش می یابند.

اما باید بگویم که هیچ دلیل مستحکمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد و‌ استفاده نکردن مداوم از عینک تاثیری در اندازه عیوب انکساری چشم ندارد. در ادامه مطالب ما می خواهیم عمده دلایل تجویز عینک را معرفی کنیم.

معمولاً چشم پزشک برای کودکان  به دو دلیل عینک تجویز می کند که دلیل اول جهت بهبود دید بوده و دلیل دیگر به منظور پیشگیری از تنبلی چشم است. هر چند که در کودکان استفاده از عینک به منظور دید بهتر در مواردی که شماره چشم آنها بالاست مورد استفاده قرار می گیرد، اما در اغلب موارد استفاده از عینک به منظور درمان تنبلی چشم می باشد.

به عبارت دیگر هرگاه شماره چشم کودکی بالا باشد چشم پزشک برای چند منظور برای او عینک تجویز می کند. بنابراین می توان گفت یکی از مهمترین دلایل اهمیت استفاده کودکان از عینک برای درمان و همچنین جلوگیری از تنبلی  چشم است.

تجویز عینک در شیرازالبته ناگفته نماند که استفاده کودکان از عینک بستگی به نظر پزشک دارد بنابراین هیچ پدر و مادری نمی ‌توانند به طور خودسرانه برای کودک خود عینک طبی به منظور پیشگیری از تنبلی چشم تهیه کنند.

به طور کلی در کودکان از بدو تولد تا سنین خاصی وجود مقادیری از عیوب انکساری طبیعی است و نیازی به استفاده از عینک نیست. اما اگر درصد دور بینی و نزدیک بینی چشمان کودک بیش از حد طبیعی باشد، لازم است که از عینک طبی البته با تجویز پزشک استفاده کند.

همچنین مقادیر کم آستیگماتیسم مثلاً کمتر از یک درصد در هر سنی باشد منجر به تنبلی چشم نمی شود و نیاز به استفاده از عینک نیست. اما اگر اختلاف شماره چشم ها حتی کمتر از یک باشد احتمال بروز تنبلی چشم وجود داشته و استفاده از عینک نیز برای کودک واجب و لازم است.

علاوه بر عیوب انکساری، در مواردی که کودک شما دچار انحراف چشم باشد پزشک به منظور کنترل و همچنین درمان، برای او عینک تجویز می کند. برای این منظور بسته به نوع انحراف که ممکن است به سمت داخل و یا خارج باشد، پزشک عینک مناسب برای کودک شما را تعیین می نماید.

به عبارت دیگر در صورتی که انحراف چشم شما و یا کودکتان به سمت داخل و یا بینی باشد، عینک دوربینی و یا مثبت تجویز می شود. اما در صورتی که نوع انحراف برعکس حالت قبل بوده و یا به سمت خارج باشد عینک مناسب برای شما عینک نزدیک بین و یا آستیگماتیسم است.تجویز عینک در شیراز

نحوه استفاده درست از عینک به چه صورت است؟

معمولا استفاده از عینک برای ساعات بیداری  بوده و هیچ پزشکی استفاده از عینک در ساعات خواب را توصیه نمی کند. یکی از دغدغه هایی که اغلب افراد با آن سر و کله می زنند این است که آیا کسانی که به دستور چشم پزشک از عینک طبی استفاده می کنند، باید در طول تمام ساعات بیداری از عینک استفاده نمایند؟

در پاسخ پرسش مذکور باید بگویم که نحوه درست استفاده از عینک بستگی به هدف تجویز آن برای شما دارد. به نحوی که اگر تجویز عینک به منظور درمان و پیشگیری از تنبلی صورت گرفته و عیوب انکساری هر دو چشم کودک شما نیز مساوی است، استفاده در تمام ساعات بیداری از عینک واجب است.

البته در برخی از ساعات برداشتن عینک برای اندک زمانی ایراد ندارد. اما در صورتی که تجویز عینک به منظور درمان تنبلی چشم ناشی از اختلاف شماره چشم ها می باشد، مداومت به استفاده از عینک در طول روز از اهمیت بیشتری برخوردار است.

همچنین در صورتی که استفاده از عینک برای درمان و پیشگیری از انحراف تجویز شده باشد، برداشتن آن تاثیرات سوء خود را در هر حال بر روی روند درمان می گذارد. به همین دلیل در این مورد نیز باید استفاده از عینک به جدیدیت دنبال شود.

اما زمانی که استفاده از عینک صرفا برای عیوب انکساری باشد، در مواقعی که شما مشغول انجام کارهایی که نیاز به دید بهتر و دقیق ندارند مانعی برای برداشتن آن نیست.

مدت زمان لازم برای استفاده از عینک چقدر است؟

مدت زمان لازم برای استفاده از عینک بستگی به دلیل تجویز عینک برای شما و یا کودک تان دارد. اگر علت تجویز عینک به خاطر درمان تنبلی چشم است، باید تا زمانی که تنبلی چشم ها به طور کامل رفع شوند، از عینک استفاده کرد. معمولا در کودکان استفاده از عینک پس از کامل شدن دید هر دو چشم که تا سن ده سالگی ادامه دارد، لازم است.

البته در مواردی که تنبلی هر دو چشم رفع شده و شماره هر دو چشم مساوی باشد، برداشتن عینک چند ساعتی در روز اشکالی ندارد. اما در صورتی که شماره چشمان متفاوت باشد، باید کودک تا سن ده سالگی همچنان به استفاده از عینک به جدیت مداومت کند. پس از ده سالگی فقط در مواقعی که مشکل دید وجود دارد نظیر مطالعه و یا درس خواندن از عینک باید استفاده شود.

اما برای انحراف چشم، در مواقعی که شماره چشم پایین است به تدریج می توان عینک را حذف کرد.

تجویز عینک در شیراز

تجویز عینک در شیراز در کلینیک چشم پزشکی دکتر قاسمی فر

ما در کلینیک فوق تخصصی دکتر قاسمی فر در شیراز با بیش از 16 سال سابقه کار و انجام بیش از چهل هزار جراحی در شیراز و شهرستان های اطراف، آماده ی ارائه ی خدمات چشم پزشکی به شما عزیزان با استاندارد های روز دنیا هستیم. پس از طریق شماره ی 09023239023 در واتساپ و آدرس اینستاگرام ما به نشانی @ghasemifar_eye_clinic ، از مشاوره ی رایگان ما بهره مند شوید.چشم پزشکی در شیراز

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *