پنتاکم قرنیه در شیراز | چشم پزشکی دکتر قاسمی فر

آنچه در این مقاله راجع به پنتاکم قرنیه در شیراز خواهیم خواند:

پنتاکم قرنیه یک نوع توپوگرافی قرنیه است که به چشم پزشک کمک می کند بتواند با استفاده از آن شیب انحنای قرنیه ، بر آمدگی قدامی و خلفی قرنیه و همچنین ضخامت قرنیه را به دست بیاورد. این تکنولوژی در چشم پزشکی کاربردهای مهمی نظیر بررسی وضعیت چشم و قرنیه قبل از انجام جراحی لیزیک و تشخیص قوز قرنیه دارد. لطفاً با ما باشید تا با این تکنولوژی جدید عکس برداری از قرنیه و اتاق قدامی چشم بیشتر آشنا شوید.

پنتاکم قرنیه چیست؟

پنتاکم قرنیه یک نوع توپوگرافی قرنیه می باشد که به منظور اندازه گیری سطح قرنیه چشم جهت تشخیص بیماری کراتوکونوس مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین جهت استفاده از شیوه درمانی لیزیک نیز نیاز است که  پنتاکم قرنیه صورت بگیرد. زیرا یکی از شروط اصلی بهره بردن از شیوه درمانی لیزیک نداشتن قوز قرنیه می باشد.

بنابراین چشم پزشک جهت اطمینان خاطر از عدم کراتوکونوس چشم، قبل شروع درمان به واسطه لیزیک ، ابتدا برای شما تجویز  پنتاکم قرنیه می کند. در پنتاکم قرنیه که یک نوع توپوگرافی ، بسیار پیشرفته است ، پستی و بلندی های سطح قرنیه چشم به صورت کاملا دقیق اندازه گیری می شود.

در واقع در فرایند پنتاکم قرنیه یک نقشه بسیار دقیق با پارامترهای مختلف در اختیار چشم پزشک قرار می گیرد. به این ترتیب او با استفاده نقشه فوق افرادی را که مبتلا به قوز قرنیه هستند شناسایی می کند. البته باید متذکر شویم که توپوگرافی به روش پنتاکم ، اطلاعات بیشتری را از وضعیت چشم و قرنیه نسبت به توپوگرافی سنتی در اختیار چشم پزشک قرار می دهد.

زیرا به دلیل بهره مندی از دوربین های پیشرفته و دقیق علاوه بر سطح جلویی قرنیه ، سطح خلفی و عمقی آن را نیز مورد بررسی قرار می دهد. بنابراین  پنتاکم قرنیه علاوه بر تشخیص احتمال قوز قرنیه ، به اندازه گیری نقاط مختلف ضخامت قرنیه و اتاق قدامی چشم نیز کمک می کند.

پنتاکم قرنیه مجهز به شیوه تصویر برداری  Sheimpflug می باشد. به همین دلیل تصاویر دریافتی از آن بسیار دقیق و واضح است که به چشم پزشک کمک می کند ، اطلاعات زیادی را نسبت به سایر دستگاه های توپوگرافی از چشم شما به دست بیاورد.

دستگاه pentacam چه کاربردی دارد؟

همانطور که متوجه شدید پنتاکم یک نوع دستگاه تشخیصی بسیار پیشرفته و مدرن است که به منظور اندازه‌ گیری و معاینه سطح قرنیه و عمق قرنیه و همچنین سگمان قدامی چشم مورد استفاده قرار می گیرد. البته ناگفته نماند که این دستگاه علاوه بر قرنیه قادر است از قسمت قدامی چشم که شامل قرنیه، مردمک ، اتاق قدامی و لنز است نیز تصاویری را در اختیار چشم پزشک قرار بدهد.
همانطور که گفتیم مهمترین و رایج ترین کاربرد دستگاه پنتاکم ارزیابی شکل قرنیه چشم است. اما باید متذکر شویم که پنتاکم در حوزه چشم پزشکی کاربردهای بسیار گسترده ای دارد که در ادامه مطالب به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • بررسی حجم اتاق قدامی

  • بررسی حرارت های کورتیکال خلفی و قدامی

  • بررسی محل کاتالکت ‌ها

  • بررسی ضخامت قرنیه استفاده می‌شود.

  • بررسی وضعیت لنز چشم

  • بررسی زاویه اتاق قدامی چشم

  • بررسی عمق اتاق قدامی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *