چکاپ چشم بیماران دیابتی در شیراز

چکاپ چشم بیماران دیابتی در شیراز | کلینیک دکتر قاسمی فر

آنچه در این مقاله راجع به چکاپ چشم بیماران دیابتی در شیراز میخوانیم:

  • چکاب چشم بیماران دیابتی
  • بررسی رابطه سلامت چشم با بیماری دیابت
  • علت بروز بیماری دیبات 
  • بیماران دیباتی با چه مشکلاتی درگیر می شوند؟
  •  بیماری دیابت چه تأثیری روی چشم ها میگذارد؟
  • درگیری شبکیه بیماری دیابت به چند مرحله تقسیم می شود؟
  • بهترین شیوه درمان بیماری های چشمی ناشی از دیابت
  • چکاپ چشم بیماران دیابتی در کلینیک دکتر قاسمی فر در شیراز

چکاپ چشم بیماران دیابتی در شیراز

 

بیماری دیابت یک بیماری زمینه ای است، که افراد زیادی را درگیر کرده است. این بیماری، منجر به بروز بیمارهای دیگری شده و تاثیرات منفی بر سلامت ارگان های مختلف بدن می گذارد. چشم ها نیز جزو اعضایی هستند که بیماری دیابت سلامت آن ها را به شدت در معرض خطر قرار می دهد. بنابراین بیماران دیابتی (چه نوع یک و چه نوع دو)، جهت اطمینان از سلامت بینایی خود باید شش ماهی یک بار برای چکاپ چشم به چشم پزشک در شیراز مراجعه نمایند. لطفاً به همراهی تان  با ما ادامه دهید تا به دلایل اهمیت چکاپ چشم بیماران دیابتی در فواصل زمانی مناسب پی ببرید.

 رابطه سلامت چشم با بیماری دیابت

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، بیماری دیابت در شیراز یک بیماری زمینه ای است که اگر از کنترل خارج شود، به شدت خطرناک می شود. متاسفانه دیابت مرضی است که تمام ارگان های مهم بدن را درگیر کرده و سلامت عمومی افراد مبتلا را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

از عینک خسته شدی؟ دنبال یک تکنیک لیزری برای حذف عینک با درد کم و دوره ی نقاهت بسیار پایین هستی؟ پیشنهاد ما به شما عمل جراحی فمتولیزیک است. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به نحوه ی انجام عمل فمتولیزیک در شیراز لطفا کلیک کنید.

 

علت بروز بیماری دیابت در شیراز

بیماری دیابت مرضی است که در آن قند خون بیشتر از حد طبیعی می باشد. هنگامی که قند خون بالاتر از حد طبیعی می رود، تنظیمات و نظم سوخت و ساز بدن به هم خورده و در نتیجه بر روی سلامت سایر اعضای بدن نیز تاثیر می گذارد.

 

چکاپ چشم بیماران دیابتی در شیراز

بیماران دیابتی در شیراز با چه مشکلاتی درگیر می شوند؟

یکی از شایع ترین مشکلاتی که افراد دیابتی با آن درگیر می شوند مشکلات چشمی است که در صورت عدم کنترل به نابینایی ختم می گردد. به نحوی که امروزه یکی از رایج ترین دلایل نابینایی در دنیا، بیماری دیابت است. به همین دلیل چکاپ چشم بیماران دیابتی در شیراز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و افراد دیابتی باید در طی دوره های زمانی مشخص جهت معاینه، به چشم پزشک مراجعه نمایند.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، کوری ناشی از دیابت نیز بسیار کم تر شده و تا حدود زیادی قابل کنترل است. بنابراین در صورتی که شما مبتلا به قند خون بالا باشید، باید علاوه بر مصرف به موقع داروهای دیابت، و کنترل قند تان، به سلامت سایر اعضای بدن، به ویژه چشمانتان نیز توجه داشته باشید. زیرا در صورتی سهل انگاری ممکن است شرایط شما سخت و‌ حادتر شده و علاوه بر دیابت با ناراحتی های دیگری نظیر کم بینایی و حتی نابینایی نیز مواجه شوید.

 بیماری دیابت چه تأثیری روی چشم ها میگذارد؟

همانطور که متوجه شدید، سلامت چشم ها در بیماری دیابت در معرض خطر بوده و به همین دلیل نیاز به چکاپ و معاینه ی چشم پزشک در فواصل زمانی منظم دارد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که بیماری دیابت، چگونه سلامت چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد؟!

چکاپ چشم بیماران دیابتی در شیراز

 

رتینوپاتی، یکی از شایع ترین ناراحتی های چشمی ناشی از بیماری دیابت است که در آن عروق خونی شبکیه چشم متورم شده و آسیب می بیند. این بیماری با تورم ماکولا یا قسمت مرکزی چشم با خونریزی های متعدد در شبکیه و زجاجیه به همراه است. رتینوپاتی دیابتی باید خیلی زود درمان شود، در غیر این صورت با نابینایی مطلق به همراه خواهد بود.

کاتاراکت یا آب مروارید زودرس دیگر عارضه ناشی از بیماری دیابت در شیراز بوده که خوشبختانه امروزه این بیماری به طور کامل قابل درمان است.  بیماری دیگری که در کمین چشمان افراد دیابتی قرار دارد؛ گلوکم یا آب سیاه است. این بیماری که منجر به افزایش فشار داخل چشم می شود، نیز باید به موقع درمان شود. در غیر این صورت به علت نابودی عصب بینایی چشم و به علت فشار زیاد، منجر به کم بینایی و حتی نابینایی می گردد.

 

چکاپ چشم بیماران دیابتی در شیراز

 

درگیری شبکیه بیماری دیابت به چند مرحله تقسیم می شود؟

درگیری شبکیه چشمی بیماران دیابتی شامل دو مرحله است که مرحله اول رتینوپاتی دیابتی زمینه ای بوده و مرحله دوم شامل رتینوپاتی پیشرونده می باشد که در ادامه مطالب در رابطه با هر دو مرحله توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

رتینوپاتی دیابتی زمینه ای:

رتینوپاتی دیابتی زمینه ای فقط محدود به شبکیه چشم می باشد و با خونریزی ها  کوچک و تورم و رسوب چربی در شبکیه همراه است. در این مرحله به دلیل درگیر نبودن ناحیه مرکزی چشم، هیچکدام از علایم  بیماری مشخص نیست. به عبارت دیگر رتینوپاتی دیابتی زمینه ای بدون علایم بوده و نیاز به درمان خاصی هم ندارد. منتهی نکته ای که بیماران دیابتی عزیز در این رابطه باید به آن بسیار توجه داشته باشند، مراجعه به چشم پزشک و انجام چکاپ چشم در فواصل زمانی کوتاه( هر چهار ماه یک بار ) است.

رتینوپاتی دیابتی پیش رونده:

رتینوپاتی پیش رونده برخلاف نوع زمینه ای آن، با یک علائم غیر طبیعی نظیر عروق خونی در شبکیه چشم، زجاجیه و عصب به همراه بوده و در حالت شدیدتر احتمال خون ریزی شبکیه و زجاجیه نیز بسیار بالا می رود. اگر درمان رتینوپاتی دیابتی در مراحل اولیه انجام نگیرد، عوارض ثانویه آن نیز در یک فاصله زمانی کوتاه پس از مشاهده عوارض ثانویه ظاهر خواهند شد. متاسفانه یکی از عوارض مهم ثانویه رتینوپاتی پیش رونده، کم بینایی و نابینایی است.

 

چکاپ چشم بیماران دیابتی در شیراز

بهترین شیوه درمان بیماری های ناشی از دیابت در شیراز

همانطور که بیان کردیم، بیماری دیابت با سلامت چشم در ارتباط بوده و سیستم بینایی شما را با یک سری بیماری های خطرناک تهدید می کند. زمان شروع درمان در بیمارهای چشمی ناشی از دیابت، بسیار مهم بوده و عدم اقدام به موقع جهت درمان ممکن است صدمات جبران ناپذیری به چشمان شما وارد آورد!!

بهترین درمان برای این منظور لیزر درمانی است. جلسات لیزر نیز به شرایط چشمان شما بستگی دارد؛ به عنوان مثال برای کنترل رتینوپاتی پیشرونده، یک جلسه لیزر درمانی کافی نبوده و جهت دستیابی به نتیجه ایده آل گاهی اوقات تا چهار جلسه لیزر تراپی نیاز است. البته در صورت اقدام دیر هنگام برای درمان، دیگر لیزر تراپی کارساز نبوده و نیاز به ویترکتومی (عمل جراحی شبکیه) می باشد.

 

آیا قوز قرنیه درمان دارد؟ چه اقداماتی به افرادی که به قوز قرنیه دچارند توصیه می شود؟ برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به عمل قوز قرنیه در شیراز لطفا کلیک کنید.

 

چکاب چشم بیماران دیابتی در کلینیک دکتر قاسمی فر در شیراز

کلینیک چشم پزشکی دکتر قاسمی فر، با بیش از دو دهه فعالیت تخصصی در زمینه ی درمان بیماری های چشمی، آماده ی ارائه ی خدمات چشم پزشکی با استانداردهای روز دنیا به شما عزیزان می باشد. با انجام بیش از پنجاه هزار جراحی فوق تخصصی چشم، افتخار این را داریم که به همشهریان خود در شیراز و هموطنان از سراسر ایران خدمات رسانی کنیم. شما همواره میتوانید برای دریافت مشاوره ی رایگان از طریق شماره ی 09023239023 با ما در ارتباط باشید.

 

چشم پزشکی در شیراز

 

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به دکتر وحید قاسمی فر و کلینیک چشم پزشکی فوق تخصصی دکتر قاسمی فر کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *